Ogólne Warunki Zakupu (dalej jako: „OWZ”)
Ogólne Warunki Zakupu (dalej jako: „OWZ”)
Międzybórz, dnia 19 lipca 2021 r.
obowiązujące w spółce pod firmą: Wajnert Meble sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka”) z siedzibą w Międzyborzu, ul. Kolejowa 67, wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, IX Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000429627, REGON: 021935154, NIP: 9112006047 z kapitałem zakładowym: 5.348.400,00 zł,
obowiązujące w spółce pod firmą: NTS Wajnert spółka jawna (kliknij tutaj)
PREAMBUŁA
Stosowane przez Spółkę OWZ stanowią ogólne warunki umów w rozumieniu art. 384 Kodeksu Cywilnego. OWZ stanowią integralną część umów dotyczących zakupu przez Spółkę Towarów, Usług, Dzieła, niezależnie od tego, w jakiej formie umowy te zostały zawarte, i obowiązują obie Strony, o ile na piśmie pod rygorem nieważności nie uzgodniono wyraźnie innych, odmiennych postanowień.
§ 1 DEFINICJE
- Dostawca – przedsiębiorca dostarczający Produkty Spółce na mocy zawartej między stronami umowy.
- Produkty – zbiorczy termin określający Towary, Usługi oraz Dzieła.
- Towary – poprzez Towary rozumie się następujące pozycje zakupowe:
a) wyposażenie, do którego zaliczają się narzędzia, systemy magazynowania i przechowywania, umeblowanie, wyposażenie biurowe, urządzenia, środki transportowe, artykuły przemysłowe,
b) komponenty do produkcji mebli tapicerowanych lub skrzyniowych,
c) wyroby gotowe, półprodukty, materiały budowlane lub inne elementy. - Usługi – poprzez Usługi rozumie się świadczone przez Dostawcę usługi marketingowe (w tym marketing e-commerce i platformy marketing automation), jak również następujące pozycje zakupowe: usługi wykonywane w odniesieniu do obiektów będących nieruchomościami, środkami transportu, instalacji – środków trwałych, usługi serwisowania i naprawy wyposażenia, usługi transportu zapasów i wyposażenia, usługi serwisu, naprawy instalacji, usługi wykonawstwa, usługi z zakresu obsługi delegacji.
- Dzieła – poprzez dzieło rozumie się w szczególności np. sporządzenie analizy finansowej lub podatkowej przedsiębiorstwa czy sporządzenie opinii prawnej.
- Zamówienie – uzgodnienie na piśmie z Dostawcą dostarczenia jednej lub więcej partii Produktów zgodnie z ustalonymi warunkami dostawy i płatności.
- Umowa – umowa w rozumieniu polskiego prawa cywilnego. Na potrzeby niniejszego OWZ, terminy: Umowa i Zamówienie mogą być stosowane zamiennie. Integralną część Umowy i Zamówienia stanowią załączniki, o ile takie istnieją, a Spółka została o nich poinformowana i nie wniosła do nich sprzeciwu.
§ 2 ZAKRES STOSOWANIA. ZMIANA UMOWY
- OWZ obowiązują, jeśli między Spółką a Dostawcą nie zostaną uzgodnione pisemnie pod rygorem nieważności inne postanowienia, wyłączające lub ograniczające OWZ, przy czym o ile wyraźnie wskazano, iż OWZ nie będą stosowane w całości, OWZ stosuje się w zakresie nieobjętym szczególnymi pisemnymi uzgodnieniami Spółki i Dostawcy.
- OWZ stanowią integralną część Umowy zakupu Produktów zawieranej pomiędzy Spółką a Dostawcą. Potwierdzenie przyjęcia Zamówienia (przez które w treści OWZ rozumie się także Umowę) jest jednoznaczne z zawarciem Umowy i akceptacją OWZ.
- Przyjęcie Zamówienia powinno być potwierdzone przez Dostawcę na piśmie lub na wskazany adres e-mail, nie później aniżeli w terminie 2 dni roboczych od dnia jego złożenia przez przedstawiciela Spółki.
- Umowa zakupu Produktów zawierana jest na podstawie złożonego Zamówienia i OWZ.
- O ile Dostawca nie potwierdzi w całości lub w części zamówienia w terminie i w sposób opisany w pkt. 3 powyżej, Spółka może według własnego uznania:
a) stwierdzić, że Zamówienie zostało przyjęte do realizacji lub
b) anulować Zamówienie w całości lub w części jeżeli upłynął termin na potwierdzenie przez Dostawcę Zamówienia, bez konieczności uzyskiwania zgody Dostawcy. Anulowanie Zamówienia może nastąpić wyłącznie w formie pisemnej. - Poprzez potwierdzenie Zamówienia Dostawca oświadcza, iż zapoznał się z treścią Zamówienia i jego ewentualnymi załącznikami oraz OWZ, akceptując ich treść w całości, jak również, iż Zamówienie i jego załączniki są precyzyjne, zrozumiałe i wystarczające do dostarczenia zamawianych Produktów, zgodnie z treścią wyżej wskazanych dokumentów, zwłaszcza pod kątem ilościowym, jakościowym i we wskazanych terminach.
- Każde Zamówienie powinno zawierać wymagane dane, tj.:
a) dane identyfikacyjne Spółki,
b) nazwę Produktu,
c) ilość,
d) pożądany termin realizacji Zamówienia,
e) miejsce dostawy,
f) numer telefonu i e-mail do osoby składającej Zamówienie. - Jeżeli Zamówienie zostało przyjęte przez Dostawcę z zastrzeżeniem zmian bądź uzupełnień, w przypadku braku niezwłocznego potwierdzenia takich zmian bądź uzupełnień przez Spółkę, Zamówienie uznaje się za nieprzyjęte.
- Jeżeli Umowa została zawarta wskutek przyjęcia Zamówienia przez Dostawcę oraz gdy potwierdzenie przyjęcia Zamówienia nastąpiło zgodnie z OWZ i treścią Zamówienia, Umowę tę uważa się za zawartą w dniu złożenia Zamówienia.
- Zmiana Umowy dokonywana jest w trybie pisemnym pod rygorem nieważności za zgodą obu stron, dopuszczalna jest, jednakże z tym samym skutkiem wymiana wyraźnie jednoznacznych i jednobrzmiących potwierdzeń treści uzgodnionej zmiany Zamówienia, z wykorzystaniem adresów poczty elektronicznej pomiędzy przedstawicielami stron uprawnionymi odpowiednio do złożenia / przyjęcia Zamówienia.
- OWZ mogą stanowić część pisemnej Umowy stron, zawieranej w innej procedurze niż przyjęcie przez Dostawcę Zamówienia, w szczególności Umowy zawartej poprzez jej podpisanie przez zainteresowane Strony. W takim przypadku OWZ stosuje się w zakresie nieuregulowanym treścią takiej Umowy, z pierwszeństwem dla uzgodnień Umowy.
§ 3 REALIZACJA PRZEDMIOTU UMOWY. DOSTAWY I TERMINY DOSTAW
- Rzeczy ruchome (czyli Towar), Usługi lub Dzieła, nabywane przez Spółkę i będące przedmiotem Umowy (dalej jako: „Przedmiot Umowy”) będą dostarczone i wykonane zgodnie z treścią Zamówienia. O ile w treści Zamówienia wyraźnie nie ustalono inaczej, obowiązek i koszt transportu do miejsca wykonania Zamówienia, załadunku, rozładunku, ubezpieczenia, opakowania, a także inne podobne koszty dotyczące Przedmiotu Umowy ponosi Dostawca, a wynagrodzenie płatne Dostawcy uwzględnia wszystkie koszty niezbędne do prawidłowego wykonania Zamówienia.
- Dostawca oświadcza, iż zamawiane i dostarczane na rzecz Spółki Towary / Usługi / Dzieła będą pozbawione wad fizycznych i prawnych, będą zgodne z obowiązującymi normami technicznymi i technologicznymi, bezpieczeństwa produktów. W przypadku, gdy przedmiotem Zamówienia będą Produkty wytworzone w oparciu o uzgodnioną lub przekazaną Dostawcy dokumentację, projekty itp., Dostawca zobowiązuje się również do dostarczenia Towarów / Usług / Dzieł wykonanych
- Poprzez akceptację OWZ, Dostawca oświadcza, że Przedmiot Umowy spełniał będzie wymagania wskazane w Zamówieniu, nadto wszelkie dalsze wymogi OWZ, a także wymagania określone w powszechnie obowiązujących przepisach prawa polskiego oraz prawa Unii Europejskiej, niezbędne dla dopuszczenia Przedmiotu Umowy do obrotu bądź wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem, albo uznania za właściwie wykonany na terenie Polski jak i na terytorium każdego z państw członkowskich UE.
- Dostawca zobowiązuje się, iż w wykonaniu Zamówienia postępować będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, jego działania nie będą naruszały praw osób trzecich, w tym praw autorskich i własności przemysłowej. W przypadku, gdy przepisy prawa wymagają uzyskania zezwoleń/decyzji właściwego organu państwowego lub zgody osób trzecich, Dostawca zobowiązuje się do ich uzyskania na własny koszt.
- Dostawca zobowiązuje się do przekazania Spółce wszelkich informacji, wymaganych przepisami prawa decyzji, zgód, certyfikatów, atestów, w szczególności dowodzących spełniania przez Towary norm technicznych i technologicznych mających zastosowanie dla zamówionych Towarów, niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania żądania od Spółki, ale w każdym przypadku nie później aniżeli w dniu wykonania dostawy. Wyżej wymienione dokumenty przekazywane będą w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach.
- Spółka jest uprawniona (przy czym nie jest zobowiązana) do przeprowadzenia audytu (kontroli) u Dostawcy w zakresie niezbędnym do ustalenia przebiegu, realizacji, zgodności wykonywania Zamówienia przez Dostawcę, jak również dokonania kontroli dostarczonych mu Produktów.
- Niewykonanie lub wykonanie uprawnień określonych w punkcie poprzedzającym przez Spółkę, nie ogranicza ani nie wyłącza praw przysługujących Spółce na podstawie Kodeksu Cywilnego lub postanowień niniejszego OWZ, związanych z wadami dostarczonych Produktów.
TOWARY
- Dostawca wraz z dostawą Towarów zobowiązuje się dostarczyć Spółce następujące dokumenty: (i) dowód wydania Towaru WZ, (ii) specyfikacja wysyłkowa, (iii) inne wymagane i potrzebne dokumenty.
- Towar będzie zapakowany w sposób gwarantujący jego bezpieczną i prawidłową dostawę do Spółki.
- Dostawa Towaru musi być zgodna z treścią Zamówienia, zwłaszcza w zakresie ilościowym, jakościowym oraz z przekazaną dokumentacją, projektami lub specyfikacjami, o ile takie istnieją.
- Dostawę uważa się za wykonaną w terminie, w którym Dostawca dostarczył do Spółki Towary zgodne z Zamówieniem, w tym pod kątem ilościowym i jakościowym, i w którym Towary te zostały przez Spółkę zaakceptowane.
- Dostawa Towarów objętych Zamówieniem musi nastąpić w terminie (w dniu) i w ilościach określonych w Zamówieniu lub jego załącznikach. Dostarczenie Towarów przez Dostawcę przed dniem określonym w Zamówieniu lub w ilościach niezgodnych niż określone w Zamówieniu, może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą Spółki. W przypadku dostarczenia Towarów przed terminem lub w ilościach innych niż wskazane w Zamówieniu bez uprzedniej zgody Spółki, Spółka uprawniona jest do odmowy przyjęcia Towarów i żądania ponownego wykonania dostawy w terminie lub w ilościach określonym w Zamówieniu.
- Dowodem wykonania dostawy przez Dostawcę będzie sporządzony pisemnie dowód dostawy Towarów (np. List przewozowy, WZ, protokół odbioru), nie zawierający zastrzeżeń Spółki.
- Odbiór ilościowy Towaru zostanie przeprowadzony przy jego dostawie, jednakże w przypadku, gdy odbiór ilościowy Towaru w takiej chwili nie jest możliwy bądź jest nadmiernie utrudniony, w szczególności z uwagi na specyfikację Towaru czy sposób jego zapakowania, odbiór ilościowy zostanie przeprowadzony przez Spółkę w terminie 5 dni od daty dostawy. Towar zostanie dostarczony Spółce do miejsca wskazanego w Zamówieniu. Towary będą dostarczane częściami, o ile Strony tak uzgodnią albo zamówienie tak stanowi.
- Ryzyko przypadkowej utraty bądź uszkodzenia Towaru przechodzi na Spółkę w chwili pisemnego potwierdzenia jego odbioru. Spółka ma prawo odmówić przyjęcia całości lub części Towaru, jeżeli w trakcie odbioru dokonywanego w chwili dostawy stwierdzi wady jakościowe lub niezgodność ilości z parametrami określonymi w Zamówieniu albo inne naruszenie Przedmiotu Umowy, w tym np. naruszenie opakowania.W przypadku, gdy w trakcie czynności odbioru zostanie stwierdzona wada jakościowa i/lub niedobór ilościowy Towaru, Dostawca jest zobowiązany do dostarczenia Towaru wolnego od wad i/lub uzupełnienia ilości Towaru w terminie 5 dni roboczych. Gdy odbiór dokonywany jest po dostawie, Dostawca będzie zobowiązany do odebrania Towarów wadliwych w terminie 5 dni roboczych od daty powiadomienia.
- W przypadku nieodebrania Towaru – Spółka będzie uprawniona na wyłączny koszt i ryzyko Dostawcy, według własnego uznania, odesłać wadliwy Towar Dostawcy lub postąpić w inny sposób, w zależności od okoliczności (np. w całości lub w części – sprzedać, zutylizować, odmówić przyjęcia, odstąpić od Zamówienia).
- Gdy ilość dostarczonego Towaru jest większa, niż ustalono w Umowie, a odbiór ilościowy nastąpił po dostawie – Dostawca będzie zobowiązany do odebrania nadwyżki w terminie 5 dni roboczych od daty powiadomienia, pod rygorem określonym w punkcie poprzednim.
USŁUGI / DZIEŁA
- Dostawca Usługi albo Dzieła zawiadomi Spółkę o gotowości przystąpienia do czynności zdawczo – odbiorczych w formie pisemnej (w tym np. na adres poczty elektronicznej przedstawiciela Spółki wskazany w Zamówieniu. Przedstawiciel Spółki jest zobowiązany przystąpić do czynności zdawczo – odbiorczych z wykonanej Usługi w terminie 5 dni roboczych od zawiadomienia, chyba że Spółka wskaże na inny termin.
- Potwierdzenie wykonania Usługi / Dzieła może nastąpić w protokole zdawczo – odbiorczym, chyba że uzgodniono inaczej. Usługa / Dzieło będzie uważane za wykonane zgodnie z Umową z chwilą podpisania protokołu zdawczo – odbiorczego przez przedstawiciela Spółki z klauzulą „bez zastrzeżeń”, chyba że uzgodniono inaczej. Klauzula ta nie zwalnia Dostawcy z odpowiedzialności za wady i/lub usterki, które ujawnią się po odbiorze. W przypadku, gdy konieczne jest przygotowanie przez Dostawcę dokumentacji z wykonania Usługi / Dzieła, Dostawca jest zobowiązany do przekazania dokumentacji najpóźniej z chwilą podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.
- Podpisany przez obie strony protokół zdawczo – odbiorczy z klauzulą „bez zastrzeżeń” stanowi podstawę do wystawienia przez Dostawcę faktury VAT.
- Podstawą podpisania protokołu zdawczo – odbiorczego są oględziny na miejscu wykonania Usługi / Dzieła, jeżeli charakter Usługi / Dzieła na to pozwala. Jeżeli ze względu na charakter Usługi / Dzieła oględziny nie mogą być przeprowadzone – podstawą do podpisania protokołu zdawczo – odbiorczego jest sprawozdanie przygotowane przez Dostawcę wraz z dokumentacją z wykonania Usługi / Dzieła, jeżeli taka dokumentacja jest przygotowywana. Oględziny będą przeprowadzone w dniu podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, chyba że strony postanowią o ich przeprowadzeniu w innym terminie.
- W przypadku, gdy w trakcie oględzin bądź badania sprawozdania lub dokumentacji Dostawcy zostaną stwierdzone wady i/lub usterki, Spółka wyznaczy Dostawcy termin na ich usunięcie. Po bezskutecznym upływie tego terminu Spółka będzie mogła według własnego uznania, na koszt i ryzyko Dostawcy: (i) odmówić odbioru Usługi / Dzieła, jeżeli wady są istotne i odstąpić od Umowy z przyczyn dotyczących Dostawcy, (ii) odebrać Usługę / Dzieło, w której nie usunięto wady i stosunkowo obniżyć wynagrodzenie, lub (iii) żądać ponownego wykonania Przedmiotu Umowy.
§ 4 ROZLICZENIA
- O ile w treści Zamówienia, w sposób wyraźny i jednoznaczny nie określono inaczej, cena/ceny określone w zamówieniu są cenami
- netto i obejmują wszelkie koszty związane z realizacją zamówienia, w tym koszty opakowań, transportu, ceł, podatków (z wyłączeniem VAT) ubezpieczenia towarów (na okres transportu) i nie mogą ulec zwiększeniu.
- Ceny objęte Zamówieniem są stałe (ryczałtowe) i nie mogą ulec podwyższeniu. Dostawca zobowiązuje się wykonać Zamówienie po cenach w nim określonych.
- Termin płatności faktury za dostarczone Towary / Usługi / Dzieło będzie liczony od dnia skutecznego doręczenia faktury Spółce. Termin płatności dla Spółki liczony jest od dnia otrzymania faktury (prawidłowo wystawionej pod względem prawnym, podatkowym i formalnym).
- Faktura będzie wysłana listem poleconym ZPO na adres siedziby Spółki, o ile nie została wyrażona zgoda na przesyłanie faktur w formie elektronicznej.
§ 5 KARY UMOWNE
- W przypadku opóźnienia w dostawie Produktów w stosunku do terminów określonych w Zamówieniu, Spółka jest uprawniona do naliczenia i obciążenia Dostawcy karą umowną w wysokości 2% wartości ceny netto (tj. ceny za wszystkie Produkty składające się na przedmiot Zamówienia) za każdy dzień opóźnienia.
- Rozliczenie kar za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Zamówienia dokonane zostanie na podstawie noty obciążeniowej. Spółka uprawniona jest do dokonywania potrąceń.
- Niezależnie od uprawnień przysługujących Spółce na mocy właściwych przepisów prawa lub Zamówienia, w przypadku opóźnienia w dostawie Towarów / Usług / Dzieła objętych zamówieniem o ponad 5 dni roboczych w stosunku do terminu dostawy, Spółka jest uprawniona do odstąpienia od Zamówienia w całości lub w części. Spółka może wykonać prawo do pisemnego odstąpienia od Umowy w terminie 7 dni roboczych od dnia powstania stanu uprawniającego do odstąpienia od Umowy.
- Dostawca zapłaci Spółce karę umowną w wysokości 20% wartości Zamówienia (łącznej ceny netto za wszystkie Towary / Usługi / Dzieło zamówione), gdy Spółka odstąpi od Umowy z powodu okoliczności leżących po stronie Dostawcy. 5. Powyższe nie wyklucza uprawnienia Spółki do dochodzenia odszkodowania uzupełniającego na zasadach ogólnych.
§ 6 POSTĘPOWANIE POSPRZEDAŻOWE. SZKODY. REKLAMACJE
- Dostawca udziela Spółce gwarancji jakości na dostarczone Towary na okres 24 miesięcy od dnia ich odebrania przez Spółkę. Gwarancja nie wyłącza odpowiedzialności Dostawcy z tytułu rękojmi określonej w Kodeksie Cywilnym, OWZ lub w Zamówieniu. Spółka według własnego uznania, może dochodzić swoich uprawnień z tytułu rękojmi lub gwarancji na zasadach określonych w zamówieniu lub w OWZ albo na zasadach wynikających z Kodeksu Cywilnego.
- Gwarancja obejmuje wszelkie wady i usterki, które ujawnią się w okresie gwarancyjnym w dostarczonych do Spółki Towarach.
- Zgłoszenia gwarancyjne (reklamacyjne) będą składane na adres e-mail przedstawiciela Dostawcy wskazanego w zamówieniu. Zgłoszenia reklamacyjne mogą być składane także w formie elektronicznej na adresy wykorzystywane przez Dostawcę w działalności gospodarczej.
- Korzystając z rękojmi, Spółka może wg swojego uznania bądź odstąpić od Umowy w całości lub w części (gdy wada dotyczy części Przedmiotu Umowy), lub żądać obniżenia przez Dostawcę ceny proporcjonalnie do zakresu, w jakim wada ogranicza przydatność bądź użyteczność Przedmiotu Umowy, z uwzględnieniem celu zawarcia Umowy przez Spółkę.
- Każda reklamacja zgłoszona w okresie rękojmi i/lub gwarancji wydłuża okresy gwarancji i/lub rękojmi o czas liczony od dnia zgłoszenia do dnia usunięcia zgłoszonej wady/usterki. Gdy Przedmiot Umowy został wymieniony, gwarancja i rękojmia w tym zakresie biegnie od początku od dnia jego wymiany.
- Dostawca jest zobowiązany do pokrycia na rzecz Spółki wszelkich szkód i strat (w tym kosztów dojazdu do klienta, kosztów serwisu) z jakiegokolwiek roszczenia mającego źródło w produkcji, sprzedaży czy stosowaniu towarów z tytułu niewłaściwego lub niewłaściwie dostarczonego Towaru.
- Dostawca jest odpowiedzialny za wszelkie szkody, zarówno na osobie jak i w mieniu wyrządzone przez dostarczone na rzecz Spółki lub osoby trzeciej Towary, spowodowane m.in. błędami w dokumentacji, konstrukcji czy niewłaściwym sposobem wytwarzania, jak też wadami materiału użytego do produkcji Towarów, zgodnie z prawem i jurysdykcją państwa, w którym szkoda powstała.
- Dostawca jest zobowiązany zapewnić dla Spółki ochronę prawną dostarczając wszelkie niezbędne dokumenty, dowody i zabezpieczyć Spółkę przed jakimikolwiek kosztami wynikającymi z takich roszczeń.
- Dostawca ustosunkuje się do reklamacji Spółki w terminie 3 dni roboczych liczonych od dnia jej doręczenia Dostawcy. Brak pisemnego stanowiska Dostawcy w takim terminie jest równoznaczne z uznaniem złożonej reklamacji w całości.
- Na mocy gwarancji Dostawca zobowiązuje się, w terminie do 7 dni od dnia otrzymania reklamacji i wedle wyboru Spółki do: (i) usunięcia stwierdzonych wad (ii) dostarczenia rzeczy wolnych od wad, a gdyby dostarczenie rzeczy wolnych od wad nie było możliwe, do (iii) obniżenia ceny.
- W przypadku niewykonania obowiązków gwarancyjnych w terminie określonym powyżej, Spółka jest uprawniona do żądania zapłaty kary umownej w wysokości 2% wartości mebla (ceny netto) za każdy dzień opóźnienia w wykonania tych obowiązków. Spółka może dochodzić odszkodowania uzupełniającego na zasadach ogólnych.
§ 7 ODSTĄPIENIE OD UMOWY
- Spółka niezależnie od innych przypadków określonych w Umowie, OWZ oraz przepisach prawa, może odstąpić od Umowy także w przypadku, gdy zaistnieje choćby jedna z poniżej wskazanych okoliczności: (i) Dostawca opóźnia się z dostawą w całości bądź części Przedmiotu Umowy lub Zamówienia przynajmniej 5 dni, (ii) Przedmiot Umowy jest wadliwy lub w inny sposób niezgodny z Umową, (iii) Dostawca nie rozpatrzył reklamacji w sposób bądź w terminie wskazanym w niniejszym OWZ. W takim przypadku Spółka może wg swojego wyboru złożyć oświadczenie o odstąpieniu od całości Umowy bądź o odstąpieniu od Umowy w części obejmującej wadliwy Przedmiot Umowy bądź w inny sposób niezgodny z Umową albo Przedmiot Umowy niedostarczony we właściwym terminie.
- Oświadczenie o odstąpieniu od Umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. Dla skuteczności takiego oświadczenia nie jest konieczne uprzednie kierowanie do Dostawcy jakichkolwiek innych oświadczeń bądź wezwań.
- Odstąpienie od Umowy nie ogranicza uprawnień Spółki związanych z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem Umowy przez Dostawcę tak przed dniem odstąpienia jak i po tym dniu, w szczególności odstąpienie od Umowy nie stanowi okoliczności czy podstawy uzasadniającej uchylenie się Dostawcy od odpowiedzialności odszkodowawczej, co w szczególności dotyczy także prawa do kar umownych.
§8 PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
- Wszelkie rysunki, dokumentacje, wskazówki lub jakiekolwiek inne informacje techniczne przekazane Dostawcy w celu realizacji dostaw lub wykonania zamówienia, pozostają własnością Spółki i mogą być wykorzystane wyłącznie w celu wykonania zamówienia przez Dostawcę.
- Dostawca zobowiązany jest zapewnić nadzór nad przekazanymi dokumentami w sposób umożliwiający kontrolę rozpowszechniania dokumentów oraz ich zwrot na żądanie Spółki.
- Dostawca zobowiązuje się do ich niewykorzystywania ani niestosowania na rzecz lub na korzyść osoby trzeciej.
- Dostawca ponosi odpowiedzialność za swoich pracowników lub inne osoby, z którymi współpracuje przy wykonaniu Przedmiotu Umowy jak za działania lub zaniechania własne.
§9 SIŁA WYŻSZA
- Spółka nie ponosi odpowiedzialności za niewypełnienie zobowiązań wynikających z Umowy jeśli całkowicie lub częściowo wyniknie ono na skutek „Siły Wyższej”. Za Siłę Wyższą uważa się wszelkie zdarzenia nadzwyczajne, wykraczające poza kontrolę Spółki, które utrudniają lub uniemożliwiają terminową realizację umowy, a których nie można było przewidzieć oraz im zapobiec, w tym w szczególności: wojna, zamieszki, pożar, powódź, pandemia, trzęsienie ziemi i inne klęski żywiołowe, restrykcje i zarządzenia państwowe, branżowe, generalne strajki itp. Spółka będzie usprawiedliwiona tak długo, jak występować będzie opóźnienie czy przeszkody w terminowej realizacji zobowiązania. Na skutek Siły Wyższej realizacja Przedmiotu Umowy może zostać opóźniona wyłącznie przez okres trwania Siły Wyższej.
- W przypadku wystąpienia Siły Wyższej każda ze stron Umowy będzie miała prawo anulowania Zamówienia w części lub całości, w odniesieniu do dostaw, które będą miały miejsce w przedmiotowym okresie. Każda ze stron jest zobowiązana do niezwłocznego powiadomienia drugiej strony o zaistnieniu okoliczności siły wyższej.
§10 INFORMACJE ZASTRZEŻONE. POUFNOŚĆ
- Wszystkie informacje: (a) otrzymane przez Dostawcę z uwagi na zawarcie Umowy ze Spółką lub opracowane przez Dostawcę dla Spółki na mocy Umowy, jak również wskazane w Umowie, (b) dotyczące Spółki, działalności Spółki, a także osób trzecich pozostających ze Spółką w jakichkolwiek stosunkach prawnych czy faktycznych, nabyte przez Dostawcę w okresie obowiązywania Umowy bądź w związku z jej wykonaniem lub wykonywaniem, (c) dotyczące Spółki definiowane w zgodzie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa jako tajemnica przedsiębiorstwa, choćby Spółka nie podjęła względem Dostawcy działania celem zachowania ich poufności, (d) definiowane w zgodzie z postanowieniami OWZ i stosownych przepisów wskazanych tam przepisów prawa jako Informacje Poufne, będą traktowane przez Strony jako „Informacje Zastrzeżone”.
- Dostawca zobowiązuje się do właściwego zabezpieczenia wszelkich informacji otrzymanych od Spółki, w szczególności nośników zawierających Informacje Zastrzeżone, nieujawniania Informacji Zastrzeżonych osobom trzecim i ponosi pełną odpowiedzialność w razie ich ujawnienia, na zasadach opisanych Umową, OWZ i przepisami prawa.
- Dostawca zobowiązuje się nie wykorzystywać informacji przekazanych przez Spółkę, w szczególności Informacji Zastrzeżonych w jakimkolwiek innym celu niż wykonanie bądź wykonywanie Umowy, chyba że Spółka wyrazi w formie pisemnej pod rygorem nieważności uprzednią zgodę na ich szersze wykorzystanie (w zakresie, w jakim Spółka zdoła skutecznie takiej zgody udzielić).
- Materiały i informacje otrzymane przez Dostawcę, bądź w jakikolwiek sposób wytworzone przez Dostawcę w trakcie wykonania lub wykonywania Umowy bądź w związku z jej wykonaniem lub wykonywaniem, w tym w szczególności wszelkie nośniki zawierające Informacje Zastrzeżone zostaną zwrócone do Spółki po zakończeniu wykonywania Umowy, chyba że Strony w formie pisemnej pod rygorem nieważności ustalą inny sposób postępowania z takimi informacjami.
- Postanowienia powyższe stosuje się wprost względem podwykonawcy zatrudnionego przez Dostawcę w zgodzie z Umową, choćby jego zatrudnienie nastąpiło za zgodą Spółki. Za wykonanie tych obowiązków przez podwykonawcę względem Spółki odpowiedzialność ponosi także Dostawca.
- W razie niewykonania lub nienależytego wykonania któregokolwiek z zobowiązań określonych w niniejszym paragrafie, Spółka może żądać od Dostawcy zapłaty kary umownej w wysokości 50 000 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych 00/100 gr. ) za każdy przypadek naruszenia. Kary umowne podlegają sumowaniu. Zapłata kar umownych nie pozbawia Spółki prawa dochodzenia odszkodowania przenoszącego wysokość zastrzeżonej kary
§ 11 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Formę pisemną dla potrzeb OWZ uważa się za dochowaną także przy wykorzystaniu komunikacji poczty elektronicznej.
- Zamówienie podlega prawu Rzeczypospolitej Polskiej.
- Wszelkie spory mogące wyniknąć w związku z realizacją dostawy, w tym w szczególności odpowiedzialności za Produkty, odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Zamówienia, wad Towarów, kar umownych itp. będą rozpoznawane przez polski sąd powszechny ogólnie właściwy ze względu na siedzibę Spółki.
- OWZ stanowią integralną część Zamówienia.
- W przypadku rozbieżności między treścią zamówienia, a jego załącznikami (w tym OWZ) pierwszeństwo uzyskują postanowienia (warunki) zamówienia.
- W przypadku rozbieżności pomiędzy Zamówieniem a OWZ pierwszeństwo uzyskują postanowienia Zamówienia.
- W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania Zamówienia przez Dostawcę któregokolwiek z obowiązków wynikających z OWZ lub Zamówienia, Spółka, bez uszczerbku dla swoich innych uprawnień wynikających z OWZ lub Zamówienia lub z przepisów prawa, może powierzyć wykonanie Przedmiotu Umowy w całości lub w części samodzielnie lub dowolnie wybranemu podmiotowi trzeciemu na koszt i ryzyko Dostawcy, bez konieczności uzyskiwania upoważnienia sądowego.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszymi OWZ mają zastosowanie odpowiednie przepisy prawa, w tym przepisy Kodeksu Cywilnego.
- Postanowienia OWZ wchodzą w życie z dniem ich opublikowania na stronie internetowej Spółki.